Highlander - Poster

Premiéra 20. dubna 2007
Formát OVA (80 minut)
Režie Yoshiaki Kawajiri
Alternativní název Highlander: Vengeance
Studio Madhouse, Imagi

Četná jezera napájená říčkami ze strmých soutěsek, nad krajinou čnící kopce, ze kterých lze pozorovat v mlze se topící travnaté pláně. Skotsko, tehdy ještě obývané divokými keltskými kmeny, musí čelit římským invazním silám. Rebely vede jistý Colin, kterého mezi sebe vezmou členové klanu MacLeod. Ale to vše přijde až o několik století později. Mladý válečník nejprve ztratí své bratry ve zbrani a pak ho o jedinou lásku a život připraví despotický Marcus Octavius. Colin se však dostane na svatou půdu, neboť kousek opodál se „náhodou“ rozkládá Stonehenge, kde ho Octavius nemůže připravit o hlavu. Hrdinovi se o pár dní později rány zcelí a opět se probírá k životu. Zjišťuje, že je Nesmrtelný. Pomsta, táhnoucí se přes dvě tisíciletí, může začít…

Za scénář zodpovědný David Abramovitz předvádí spíše schopnost vybírat a míchat osvědčené postupy, než přicházet s vlastními. Animovaný Highlander si tak bere základní premisu z hrané jedničky a tu obaluje prvky z filmů jako: Statečné srdce, Gladiátor nebo Matrix. Odpovídá tomu i typická skladba postav. Máme tu zamlklého hrdinu, sužovaného stíny minulosti a jeho femme fatale. Starostlivého mentora, jímž je duch druida Amergana. A nakonec nesmí chybět ani kluk s pouličním vzděláním, který v rozhodujícím okamžiku ukáže našemu gerojovi tajnou cestu do pevnosti nepřítele.

Zkrátka nemusíte mít strach, protože Highlander výše zmíněné snímky vykrádá spíše vizuálním stylem, než chytrými dialogy a odkazy na morální dilemata. Zde prostě rádoby filozofický podtext působí rozpačitě až směšně, stejně jako řada zaručeně drsných scén. Celou podstatu dobře vystihl Malik, který Colina před svou teatrální smrtí počastoval hláškou: „You got balls, but no brains!“

Na druhou stranu nemůžu „Honbě za pomstou“ upřít značnou dávku stylovosti. Příběh je sice neuvěřitelně otřepaný a nepůvodní, ale díky nelineárnosti vyprávění a řadě flashbacků si udržuje poutavost. Hlavní devizou je pak samozřejmě akce podpořená kvalitní animací. Jelikož se jedná o OVA formát, nemuseli si tvůrci dělat hlavu s jakýmikoliv restrikcemi týkajícími se násilí, či erotiky. Toho prvního si užijeme opravdu v nadměrném a kvalitně podaném množství, na to druhé sice dojde taky, ale scéna je to bez jiskry a nápadu.

Highlander: The Search for Vengeance - The Gates of New York

Anglické namluvení je až na některé vedlejší postavy v celku přijatelné, i když anglofonní recenzenti kritizují jak snahy o skotský akcent, tak i neutrální přízvuk, který používá Alistair Abell pro Colina v „současnosti“. Je pravda, že občas zní jako nepovedený Solid Snake z MGS. Hudební složka si však pochvalu zaslouží.

Highlander: The Search for Vengeance - Burial

Režisér Yoshiaki Kawajiri, zdá se, stále sleduje zaběhnutou linii. Ninja Scroll, Vampire Hunter D a teď Highlander. Jeho rukopis je tu opět více než znatelný: svalovci svádějí šermířské souboje na pozadí zdevastovaného světa, teče krev, padají hlavy, ruce a nohy. Nic nového ve světě hraného filmu a anime. Jenže tento animovaný spin-off na hlavu poráží všechny nepovedené inkarnace světa Nesmrtelných a staví se tak na roveň filmu původnímu. Nic víc, nic míň.

Hodnocení: 7/10