Jan Kudrik – 2007-09-30

School Days - Poster

Odvysíláno 04. 07. 2007 až 27. 09. 2007
Formát 12 TV
Režie Keitaro Motonaga
Japonský název スクールデイズ

Každé ráno když Makoto dojíždí do školy, potkává ve vlaku krásnou dívku, s níž by se rád seznámil, avšak Makoto není muž činu a ostychu má v sobě tolik, že bychom jej za jeho neschopnost často s chutí nakopali do zadku. Naštěstí se mu jeho spolusedící, pohledná slečna Sekai, rozhodne pomoci při navazování kontaktu s vysněnou dívkou, jež nosí krom kratičké sukýnky i jméno Kotonoha. Skamarádí se s ní, představí jednoho druhému, a tak našeho hrdinu uváže do něčeho, čemu se dá s nadsázkou říkat partnerský vztah, protože Kotonoha trpí zvláštním komplexem, který mají za vinu posměšky bývalých spolužáků na adresu jejího „pamelistického“ poprsí a Makoto by Kotonohu při nejbližší příležitosti nejraději položil na lopatky.

Přestože se náš páreček snaží všemožně sblížit, Makoto se cítí neuspokojen uzavřeností a bojácností své partnerky, a tak se stále častěji obrací na Sekai, která je oproti Kotonoze podstatně otevřenější, živější (a pravděpodobně i sexuálně hladovější), tudíž se nám na obzoru začíná rýsovat krásný příběh o lásce, nenávisti, věrnosti, nevěře a všech těch věcech, které nesmí chybět na žádném filmovém poutači před venkovským kinem.

Makoto a Kotonoha

School Days se prezentuje jako středoškolská romance s komediálními prvky, které se občas dokáží odpoutat od směšné trapnosti a trefí se do humorné struny. To, že se nás nedaří rozesmát tak často, jak by tvůrci chtěli, bych připsal na vrub přílišné strojenosti rádoby veselých dialogů a situací, při nichž máme pocit, že sledujeme sestřih dávno známých scén z jiných seriálů. Naproti tomu podstatně kvalitnější linii představují atmosfericky temnější scény konfliktů mezi milostnými zájmy ústřední trojice, v nichž vystupují Kotonoha a Sekai jako ty ublížené (ačkoli druhá jmenovaná si to víceméně zaslouží) a Makoto stojí opodál jako nerozhodný, neschopný loutkář, kterému se do sebe zamotaly provázky dívčích postav bojujících o jeho přízeň. A nejraději byste mu za to rozbili ciferník, protože se tváří, jako by se ho jím zaviněné neštěstí vůbec netýkalo a v rámci seriálu se mu daří neuvěřitelně dobře své chování obhajovat a udržovat na veřejnosti neotřesitelný dojem bezproblémovosti.

Sekai a Kotonoha

Navzdory rozporuplnosti děje a postav se může seriál pyšnit nadprůměrně kvalitním hudebním doprovodem a nápaditou kamerou, jejíž umělecká úroveň však postupem času upadá stejně jako samotná animace a detailnost prokreslení. Seriálu ale nelze odepřít inovativnost ohledně často opomíjeného, v dnešní době aktuálního prvku mobilní komunikace jakožto vysvoboditelky z nesnadného rozhovoru mezi čtyřma očima, poněvadž tato technická vymoženost (obzvlášť v Japonsku dovedená k dokonalosti) si zde zahrála významnou roli, a to School Days zvýrazňuje oproti šedi animované tvorby, která si v mnoha aspektech nezadá s hranými japonskými béčky.

School Days se bude líbit milovníkovi nenáročných příběhů ze školních lavic, kterého potěší nevšední přístup k látce, ale hrubě zklame každého, kdo hledá silný nebo alespoň chytlavě podaný příběh. Osobně jsem ve School Days našel pár zajímavých prvků (například protichůdná nenávist k hlavnímu hrdinovi a současné potěšení z chaosu, který kolem sebe šíří), kvůli nimž jsem se s radostí díval až do konce, nicméně pokud mám být objektivní, musím ze svého kladného hodnocení o něco slevit.

Hodnocení: 4/10