SnM - Poster

Original Run 7. dubna 2007 - 29. září 2007
Formát 26 TV
Režie Kenji Kamiyama
Japonský název 精霊の守り人
Studio Production I.G

Když se řekne fantasy, naskočí v hlavě každého jedince rozdílný impuls aktivující vzpomínky na čtení Pána Prstenů pod dekou za svitu baterky, či první seance v zatuchlých jeskyních Dračího doupěte. Někdo jako esenci tohoto žánru vidí středověké prostředí plné šermu a pokoutní magie, jiný jde více do detailu a zajímá ho hlavně propracovanost interakce mezi hráči – roleplaying.

Paralelou tohoto přístupu v intencích animované produkce bude různá odezva na dotaz týkající se oblíbené modly. Berserk, Princezna Mononoke, či Mushi-shi? A co takhle kapka výše zmíněného a ještě pár originálních elementů navíc? Seirei no Moribito (dále jen SnM) totiž zpočátku klame tělem.

SnM

Prvních pár epizod ubíhajících zběsilým tempem naznačuje, že budeme mít co do činění s klasickou martial-arts fantasy sérií s nepříliš originálním dějem a archetypálními postavami. K překvapení všech se ale zanedlouho začnou na povrch vynořovat daleko sofistikovanější zbraně, jak diváka zaujmout. Propracovaný svět spisovatelky/antropoložky Nahoko Uehashi kombinuje politické, mytologické, kulturní a náboženské prvky asijských kultur s takovou lehkostí, že výsledkem je pocit, jakoby Říše Nového Yoga, Kanbal, Rota či lid Yakue existoval již po celá staletí. Dějová složka se nám po úprku z paláce a první konfrontací s elitními Lovci vytrácí do pozadí a na jevišti života mají možnost zazářit skvěle napsané postavy.

SnM

Kdo čekal, že Chagum bude klasický, rozmazlený spratek, jemuž v žilách koluje modrá krev, se mýlil. Princ svůj osud chráněný Balsiným kopím bere jako chlap a již brzy začne prokazovat svou inteligenci a přirozenou moudrost. Ani Balsa není po scénáristické stránce zanedbaná. Filozofování na téma právo zabíjet se sice může zdát otřepané, ale v taoistických kulisách dostává hlubší rozměr. Menší finále z třináctého dílu, kdy kanbalská tygřice vystrčila drápy bylo rozhodně jedním z nejlepších momentů SnM. Na odhalení Balsiny minulosti nás však autoři nechali čekat až příliš dlouho…

Tím se dostávám k jedinému vážnějšímu problému SnM. Pokud bychom totiž pominuli argument, že se nám tu předkládá jakýsi slice of life ve fantasy hávu, zjistíme, že prostřední část mnohdy postrádá návaznost na hlavní dějovou linku a ta se tedy nikam neposouvá. Absence dostatečného počtu kvalitních dílů je také zarážející. Nejenže tu není akce, na kterou nás navnadilo pár soubojů dovedených do takové choreografické virtuozity, že by se za ně ani Yuen-Woo Ping nestyděl, mnohdy se nedočkáme ani okamžiků ze začátku a konce, kdy to mezi Chagumem a Balsou vysloveně jiskří. Zoufalou situaci nudný patron Tanda, ani excentrická šamanka Torogai nezachrání. Finále, pro které je odrazovým můstkem flashback s Jigurem a Balsou, je po emocionální stránce vynikající, ale akce opět trochu vázne. Při „Loučení“ vám vyhrknou slzy, i přes absenci melodramatického patosu.

Vizuální stránka se bez debat stala měřítkem v oblasti televizní produkce. Při zachování nadprůměrného počtu klíčových snímků za sekundu, díky kterému se realisticky pohybují i postavy v pozadí, na nás studio Production I.G vyrukovalo s nádhernou kresbou a bezkonkurenční výpravou. Ostatně už v Chevalierovi se projevil nebývalý důraz na sebemenší detaily, kterému předcházel důkladný výzkum. A tedy i přestože SnM nezapře kořeny v realitě, přibližuje se svou všestrannou vybroušeností k tak promyšleným světům, jako třeba Středozem.

Soundtrack Kenjiho Kawaie je nesmírně flexibilní, a i přestože se jeho kompozice většinou skládají z pomalejších, atmosférických partů, dokáže v rychlejších pasážích podpořit epičnost tohoto anime. Seiyuu působí velice realisticky, což může být způsobeno i faktem, že se často jedná o nové a neoposlouchané talenty.

Pokud hledáte démony, krev a frenetickou akci, jste na špatné adrese. Jestli jste však zvědaví, jak by mohl vypadat první pokus o slice of life drama v rámci fantasy žánru, máte rádi pomalejší atmosféru stylu Mushi-shi a nevadí vám ekologický podtext jako vystřižený z Ghibliovek, je Seirei přesně pro vás. No a když už nic jiného, tak ta spektakulární vizualizace za to stojí.