Jakub Lhota – 2006-11-20

Original Run 8. dubna 2003 - 8. července 2003
Formát 13 TV
Režie Ryutaro Nakamura
Původní název Kino no Tabi: The Beautiful World
Studio Studio Wombat, Genco

Kino no Tabi (dále jen KNT) je adaptací ranobe série spisovatele Keiichiho Shigusawy. Jeho největším zdrojem inspirace byl nepochybně irský satirik Jonathan Swift a jeho tehdy dosti nekonvenční kniha Gulliverovy cesty, která byla jedním z prvních titulů, jež bychom dnes ocejchovali jako fantastický, hlavně však šlo o satirickou alegorii tehdejší společnosti. Dalším možným pramenem jsou i nedávno zfilmované Motocyklové deníky revolucionáře Che Guevary. Najde se toho však i víc - například epizoda „Země Knih“ je dle mého názoru jasně založena na Jménu Růže od Umberta Eca.

Někteří už na základě poskytnutých informací odhadli charakter tohoto anime. Ústřední postavou (slovo hrdina mi zde nepřijde na místě) je dívka Kino, i když je otázkou, zdali se jako dívka vůbec cítí. Kino je velmi zvláštní, nikde jinde takovou osobnost nenajdete. I přes útlý věk z ní čiší zkušenostmi nabytá moudrost a sebejistota. Jak by také ne: Colt ráže .44 za pasem a k tomu ještě automat ráže .22, oboje Kino tasí tak hbitě, že by se i Revolver Ocelot začervenal. Kino zabíjení žádnou radost nepřináší a snaží se mu vždy vyhnout, ale neváhá ani vteřinu, když ví, že tomu nelze zabránit. Věrný, mluvící motocykl - značky Brough Superior - Hermes přeci mladou dámu na cestách z jedné zvláštní země do druhé sám neochrání.

„Pokaždé když lidé vidí na obloze letící ptáky, dostanou neuhasitelnou žízeň po cestování.“

Kino

Sérii KNT můžu s klidným srdcem odpustit epizodický děj. Jedná se, až na mini-arc Coloseum, o téměř zcela uzavřené díly, které jako tenká linka pojí dohromady hlavně pozadí a minulost cestovatelky Kino. Proč vůbec cestuje a proč se v každé navštívené zemi zdrží jen po dobu tří dní? Tvrdí sice, že je to více než dostačující doba, aby stihla poznat všechny tamní zvyklosti (a že někdy jde o vyložené rarity a zvláštnosti), ale není to spíše ze strachu, že by se tam rozhodla usadit? Nebo snad cestuje proto, že to dluží Jemu?

KNT se drží celkem stabilního tempa. Akce a výbuchy téměř nepotkáme, devizami série jsou chytlavé dialogy, skvělá pointa jednotlivých epizod a hlavně obraz lidské společnosti a zvyklostí - občas dohnaný do extrému, který však vede k zamyšlení. Jedním takovým příkladem je epizoda, pojednávající o dvou věčně válčících zemích. Neustálý strach ze smrti svých blízkých donutil vůdce obou zemí přijít s radikálním řešením. Tím „geniálním nápadem“ byla myšlenka vést jednou za čas boje na cizím území. Kdo zabije více lidí, vyhrává. Smrt několika přinese život mnohým. Vskutku obtížné dilema.

Solidní dojem z kvality animace mi kazil podivný záměr překrýt obraz tenkými linkami, asi aby se umocnil umělecký nádech ... Výprava mohla také projevit trochu kreativity. Některé země totiž působily dosti archetypálně a stavitelské motivy se opakovaly. Hudební témata většinou zůstávají v pozadí a příjemně dokreslují výbornou atmosféru. Opening, který nazpívala Mikuni Shimokawa (Full Metal Panic! a jeho sequely), je celkem chytlavý.

Na KNT je skvělé, že je po zhlédnutí doopravdy o čem přemýšlet. I když více mě zasáhla tvrdší sociální kritika v Paranoia Agentovi. Zkuste překousnout pomalejší tempo a nenechte si KNT ujít, dočkáte se jedinečného zážitku, který vám jiná série neposkytne.

Hodnocení: 8/10

Premiéra 19. února 2005
Formát Film
Režie Ryutaro Nakamura
Původní název Kino no Tabi: The Beautiful World - life goes on
Studio A.C.G.T, Rare Trick

Osobně bych se tento třicetiminutový kousek neodvážil nazvat filmem. Je to spíše OVA, které rozvíjí děj původní série. Nakoukneme trochu do minulosti Kino a jejího výcviku u ženy, která si nechává říkat Shishou. Po zhlédnutí snímku začnete na postavu Kino a na její někdy až odosobněné chování a vystupování v původní série nahlížet ze zcela jiného úhlu. To je jasná výhoda, která se tomuto přidávku nedá upřít. Animace a hudba zůstavají na stejné úrovni, novinek se nedočkáme. Příběh samotný také zvlášť neoslní, ale ta chvilka, kterou zhlédnutí zabere vás možná inspiruje a vy se jako já rozhodnete podívat se na Kino no Tabi ještě jednou. Jsem si jistý, že najdete mnoho věcí, které vám napoprvé unikly.

Hodnocení: 6/10