Avatar

Jakub Lhota – 2009-12-22

Kritiku, která nemilosrdně sestřelila Avatarovu neoriginální dějovou linku, absolutně nechápu. Opravdu si někdo myslel, že by půlmiliardovou investici do technologií, jež budou definovat moderní filmařinu, zaplatil nástupce Blade Runnera? Peníze jsou potřeba hned. Na kultovní statut po dvaceti letech producenti zvysoka kašlou. Cameronovi tedy rozumím. Jen mě trochu mrzí, že otupil své nekompromisní vědeckofantastické vize a promíchal je takřka se všemi klady i zápory jeho již druhého nejepičtějšího filmu.

Z Titanicu si výlet po exotické Pandoře bere sladkobolem nasáklé melodrama. Kostru příběhu pak vyztuží klišé viděná v historických velkofilmech o střetu dvou kultur, potažmo techniky a přírody. Design občas prozradí inspiraci japonskou animací. V husté pandorské džungli by se Miyazaki cítil jak na dvorku u velitelství studia Ghibli. A když se to tak vezme, tak i nůž, tasený plk. Quaritchem, kterého od tesáků bestiálního thanatora dělil pancíř jeho AMPéčka, má v tomto kontextu smysl. Přestože v anime mě robotí bitky na nože nehorázně iritují.

Železný Jim namíchal analogové sci-fi, připomínající esenci nejlepších momentů z původních Hvězdných válek. Zkrátka univerzální pohádku, s jasně definovaným dobrem a zlem. To vše zabalené do pohlcujících vrstev setsakramentsky přitažlivých digitálních výjevů. Nic víc však ani nesliboval. I ten zatracovaný „zelený apel“, je jen jakýsi vývoj Jimovi rétoriky. Neboť i v předešlých filmech horlivě varuje před zneužitím techniky.

Co mi vadilo, byla jistá zkratkovitost ve vývoji hlavního hrdiny. Přerod Jakea Sullyho z odepsaného ex-mariňáka/vozíčkáře, na hrdinného vůdce klanů Na’vi, není tak úderný, ani věrohodný, jak být měl. Stejně jako pandorská džungle, která je proklamovaná jako smrtící, což je nám řečeno v momentě, kdy Stephen Lang v roli charismatického arcizáporáka rozjímá nad svými jizvami. Jenže nikdy nám to Cameron s dostatečnou razancí přímo neukáže. A proto, když se Jake zatoulá při první terénní akci a musí přečkat noc, jen s klidem čekáme na osudové setkání. Neytiri je naštěstí tak úžasná, že povrchní průlet Jakeovým výcvikem lze snadno odpustit. Snímek taktéž drží parádní výkon Sigourney Weaver a hlášky Giovanni Ribisiho, při kterých se lámal zaplněný kinosál.

Kvůli dabingu čiší z některých zapálených proslovů komický patos, jenž v důsledku nešťastně obnažuje pohádkovou naivitu. V rámci posledních let se ale jedná o solidní nadprůměr. Pokud ho nechcete hanit z principu, tak vyloženě neurazí. Stejně jako hudba Jamese Hornera. Ta není vůbec špatná, ba naopak. Jen jí chybí výraznější, zapamatovatelný motiv. Na ždímání emocionální odezvy z fascinovaných diváků to s přehledem stačí.

Drobné neduhy koneckonců ladně přebíjí bezprecedentní vizuály. Funkční využití třetího rozměru dělá z Avatara nejvelkolepější podívanou dekády. Všechny ostatní blockbustery, včetně trapných Transformers 2, se dosti smrskly. Režisér zahanbil moderní snahy George Lucase a Roberta Zemeckise. Nové technologie v budoucnu určitě využije lepší film. Nicméně aktuální Vyvolený, nebo jezdec na posledním stínu chcete-li, je teď přímo před našimi zraky. James Cameron opět dokázal, že je Králem světové kinematografie. Nejlépe to vystihuje fakt, že jen pár dní po návštěvě multiplexu, bojuji s neodbytnou touhou se na Pandoru vrátit.

1. Flanker 2009-12-28 15:56

Cafte – bol som na avatare presne na moje narodky a paaani, poviem vam… lepsi narodeninovy darcek som si ani nemohol dopriat. WETA digital s Cameronom zase ukazali svetu majstrovske dielo podla ktoreho sa nepochybne budu zrovnavat buduce filmy so sci-fi cesta a hlavne s CGI prichutou. Cital som ze sa Cameron vyjadroval – ak sa AVATAR ujme (co je v tejto chvili absolutne jasne asi kazdemu), planuje sa na PANDORU vratit nie raz ale dokonca dva krat. Cize spravit z toho trilogiou. Mnoho ludi sa boji toho ze by to dopadlo tak ako s Matrixom ale tak ako je uz pisane v recenzi, ludia chytme sa za srdce a priznajme si koho prilis zaujimal ten pribeh viac ako to ze sa mohol pozriet na akysi rozpravkovy raj pre zrak. Aj ked to s tym vyvojom v kmeni bolo dost rychle – kludne to mohli natiahnut o dalsiu polhodinku. Na konci filmu som si vsimol ze mnoho ludi od nemeho uzasu zabudlo zatvorit ustnu dutinu :) Pokial da Cameron svoj ocakavany Battle Angel (Alita) zverit do ruk WETA studiu – myslim ze si budeme musiet obohatit nas slovnik o dodatocne superlativy, lebo tie ktore doposial pozname nam urcite stacit nebudu. Vrelo odporucam uzriet kazdemu. Zazitok z tohto filmu sa hadam ani neda dost dobre opisat slovami.

2. Caparso 2009-12-28 17:21

Flanky: Žádné slovní kudrlinky ani přirovnání nedokážou krásu Pandory popsat. Dokonalost CGI a animací už teď, jak říkáš, představuje měřítko, dle kterého se budoucí filmy budou srovnávat. Je to ale možná spíš Cameronova všestranost a schopnost s technologiemi zacházet, co z Avatara udělalo hit. Jim si to dobře spočítal. Dolary se jen hrnou. I v Praze bych musel volat do IMAXu a rezerovat lístky týden předem, abych sehnal slušná místa.

Teď jsem navíc četl novinky o tom, že se zkazky o chystané trilogii splní. Další díly se navíc prý nebudou odehrávat na Pandoře, nýbrž na některém ze sousedních měsíců. Zas by tak byla spousta nových krás k objevování!

3. Flanker 2009-12-28 22:15

JJ presne jak hovoris Capy. Akurat jedna vec ma zaujima este viac. WETA mala pracovat na hranom EVANGELION-e – videl som pred par rokmi neake skice a odvtedy nic. Bol dokonca aj spraveny fan-made teaser :) A nikde sa o nicom nepise. Ja len dufam ze sa jedna o ticho pred burkou nakolko vieme ze WETA su schopny paralelne pracovat na viacerych skvostoch. Nakoniec AVATAR a District 9 su toho dost dobrym prikladom ;)

4. Chrizofilax 2009-12-28 23:01

Podle mě avatar nevyužil svůj potenciál. Ano vše je pěkné, ale mnoho recenzentů, kteří se mnohokrát nebáli dát ani 10/10 si neuvědomuje, že takhle budou za 5 let vypadat všechny filmy. Pak grafické pozlátko opadne a zůstane pouze tisíckrát ohraný příběh. Možná jsem moc náročný, ale jak říká J.Cameron je to film o pocitech takže se jedná spíš o Expresionismus :-). Já bych hodnotil spíš 8/10 a po souboji District 9 a Avatar vyhrává jednoznačně Disctrict, který šokoval a podobné téma podal daleko lépe.

5. Caparso 2009-12-29 00:41

Flanky: Máš recht, o tom NGE už se nějak dlouho nemluvilo. To mi připomíná, že Spielberg teď nedávno odpískal remake Oldboye. Což je dobře. Je ale škoda, že nakonec nebude dělat hranou verzi Ghost in the Shell. Ten film by do 3D mohl vnést trochu těch intelektuálských propriet. Jinak ta WETA se pořád zlepšuje. Letos musí dostat Oscara. Ať už za Avatara, nebo za District.

Chrizofilax: Ještě, že jsem tu desítku nedal :-)

Máš jistě pravdu v tom, že možná nastane období, kdy studia budou chrlit stereoskopické filmy jak na běžícím pásu a bude to stereotypní nuda. Pak snad ale zafungují zákony trhu a lidi svými penězi ukáží na styl filmů, o kterých si myslí, že jsou kvalitní. Pro fajnšmekry se pak vždy najde nějaký ten Von Trier, nebo Park Chan-Wook. Jinak, jak už jsem napsal: na technologiích Avatara v budoucnu určitě vznikne lepší biják. Aktuální úspěch si však zaslouží.

Jinak D9 jsem si taky užil. Viz článek Dobrý ročník.

6. Razer 2010-01-01 12:12

Tak jsem se po svátcích vrátil k PC a koukám, že už jsi také stihl vyplodit recenzi na Avatara. Celkem se s ní shoduji viz. má vlastní v odkazu.

ke komentům: Ano District 9 u mě také vede, ale nemyslím, že stejně pěknou vizuální stránku budou mít za 5 let všechny filmy. Kvalitních umělců je omezené množství a nejdříve musí být nějaký nápad než vzniknou dechberoucí triky.

7. Caparso 2010-01-01 17:25

Razer: Jo, s tvým názorem souhlasím. Líbí se mi, že si zmínil tu technologii. Taky si myslím, že bude mnohem elegantnější a nebude vypadat jako upgrade vojenské techniky z Vietnamu. I když Nam byl velkou inspirací pro design Aliens. Hlavně tamní dropship měl být mixem Phantoma a Hueyho.

Můj žebříček pěti nejlepších žánrovek roku by vypadal asi takhle:

District 9, Avatar, Star Trek, Watchmen, Terminator Salvation

8. Glyder 2010-01-14 22:33

Avatar mě velmi zklamal..smíchejte děj Posledního samuraje, přihoďte pár anime a vznikne vám Avatar…létající skály ? “ptáci” se čtyřmi křídly ? mecha ? pardón ale čekal jsem o něco větší originalitu…

9. Flanker 2010-01-19 16:04

Dneska filmovy tvorcovia oblubuju filmove adaptacie skutocnej situacie na svete. Tento film totiz v amerike rozburil rozne povstalecke, revolucne, pacifisticke a kadeake ine skupiny do pohybu proti doterajsej politickej konstelaci, ktoru tam maju. Dneska malo ludi vie ze tento film bol aj silno politicky motivovany. Aj ked to Cameron uz silne popiera. Ani jemu sa nepacia americke vojnove hry ktore sa na svete deju. Preto tento film nemusi byt co do pribehu ajoriginalnejsi. Co sa tyka vizualneho ponimania aj tu tvorcovia cerpali z prirody tu na zemi. Pokial si cestovatel tak iste asi vies ze tie lietajuce ostrovy boli inspirovane prekrasnym cinskym pohorim. Ja si myslim ze co sa tyka originalnosti anime priemysel neriskuje prilis ked niekto chce prist s niecim novym. Hrane filmy su velky biznis. Kde ked chces prist s niecim novym prilis vela riskujes ked sa ma podla marketingovej kampane jednat o trhak. Pokial by to totiz ludia nezozrali tak by sa jednalo o prepadak a bolo by to pre toho rezisera zle. Preto mnoho z nich sa viac orientuje na konzervativne aspekty – ak nie vizualne tak aspon dejove. V pripade avatara sa jednalo o nechvalne znamy americky happyend. Asi tak to vidim ja.

10. Caparso 2010-01-19 23:23

Jo, jo. Jim si to zkrátka moc dobře spočítal. Avatar tržbami míří k hranici 2 miliard celosvětově a přitom stíhá bodovat i na Zlatých glóbech.

A i když máš s tím byznysem pravdu, Flanky, tak si myslím, že Modráskové mají srdce, a že z Pandory prostě čiší filmařské nadšení.