Nihon versus Pixar

Jakub Lhota – 2009-06-02

Mezi animovanými celovečeráky ve světovém měřítku výhradně vládnou ty vyrenderované výkonnými mašinami. V osmileté historii kategorie „Oscar za nejlepší animovaný celovečerní film“ zvítězila počítačová animace šestkrát. Z toho hned čtyřikrát se radoval nedostižný Pixar, který se svou novinkou, Vzhůru do oblak, dobývá chválu diváků, i kritiků na festivalu v Cannes. Suverenita PCček byla narušena pouze ve dvou případech. V roce 2002 tradičními metodami animovanou Cestou do fantazie. A o tři roky později sošku vyhrál britský počin studia Aardman, Wallace a Gromit: Prokletí králíkodlaka, zanimovaný technikou stop-motion.

Vyjma artových kousků jako byl izraelský Valčík s Bašírem, nebo francouzská autobiografická epopej Persepolis režisérky Marjane Satrapi, přežívá 2D hlavně v japanimaci. Velkou část tvůrčích procesů již sice taky zastane výpočetní technika, ale CGI tvoří spíše kulisy. Používá se pro interiéry, vozidla, techniku a speciální efekty. Postavám a pozadím stále dodává charakteristické kvality dvourozměrná kresba. Symbióza počítačové grafiky a kreslených prvků není a za rozumný peníz ani nebude dokonalá. Jde v podstatě jen o to, udržet míru rušivosti na minimu. Proč se tedy dnes v anime téměř nepotkáme s komplet 2D nebo CG řešením a jsou nám podsouvány víceméně povedené hybridy?

Oblivion Island

Anime je světovému konzumnímu mainstreamu dál než dřív, ač se to přes značný vývoj může zdát paradoxní. Soudobá Naruto mánie je totiž jen zlomkem toho, jaký byl globální Pokémon tranz. První snímek s Pikachu a Ashem v hlavních rolích vybojoval v kasičkách amerických kin 85 miliónů dolarů, zatímco cenami ověnčenou Chihiro donesl drak Haku jen k 10 miliónům. Od té doby výdělky anime filmů v USA stále klesají a američtí distributoři je radši než do kin posílají rovnou na DVD. Díky zakrnělému marketingu tak logicky nemůžou japonská studia generovat sumy, na které jsou zvyklí jejich američtí kolegové. Kromě nedostatku financí brzdí technologický rozlet podle Production I.G i chybějící know-how. Počítačem generované obrázky tak slouží jako kompromis, snižující nákladnost zdlouhavé ruční práce, jež je až příliš brzděna vazbou na mangu.

Budou to právě průkopníci z I.G, kdo se letos pokusí nastartovat v Japonsku digitální tradici. V létě se tam po třech letech vývoje dostane do kin snímek Oblivion Island: Haruka and the Magic Mirror. Variace na Alenku v říši divů se pokusí odpovědět na otázku „kam se ztrácí všechny vaše poklady z dětství, když vyrostete“. Studio slibuje zachování expresivního stylu japanimace v kombinaci s odklonem od v západě zavedených CG standardů.

Wall-E in deep trouble

Diváci a konzumenti jsou nevděčná sorta. Na jednu stranu chtějí neustálý příliv inovací, ale celková revoluce a předsudky je děsí. Možná i proto nemá myšlenkově bohatší, potažmo temnější japonská tvorba na západě na růžích ustláno. Obecenstvo se spokojí s pozlátkem technické vyspělosti a rozvíjením univerzálních témat, s kterými se ztotožní celá rodina. Přesně to každá pixarovka, vždy založená na geniální premise, brilantně předvádí. Nic víc, nic míň.

Jenže samotná počítačová grafika za chvíli nebude stačit. Návštěvníci kin chtějí v čím dál větší míře nasazovat 3D brýle a opájet se „téměř hmatatelným děním“. Všichni velcí hráči na poli animace se tak musí mít na pozoru. Pro Japonce to platí dvojnásob.

Komentáře

  1. Alternator 2009-06-02 19:54

    No fuj! Ak by v anime zacala vo vacsej miere prekvitat cg grafika charakterov tak: za prve sa povraciam a za druhe asi prestanem sledovat anime. Ja teda neviem ale mne sa ta rucna kresba paci ovela viac ako akekolvek cg. Z klasickej rucnej kresby vyzaruje kus umenia. To ze na Oskaroch vyhravaju pixal hovadiny ma vobec netrapi. Oskarov dostavaju tie najkonzumnejsie filmy ktore su prave in. Ja nechcem aby anime bolo za kazdu cenu “in”. Ja chcem originalne pribehy ktore 80% spolocnosti bud odsudi ako blbost alebo im nebude rozumiet. To je na japonskej animovanej tvorbe pekne – ze napriek svojmu komercionalizmu si stale zachovava punc “nie som pre kazdeho, ber alebo nechaj tak”. Podla mojho nazoru – cim menej cg tym lepsie.

  2. Caparso 2009-06-02 21:05

    Jo. Kresba je super, je z ní cítit duše, která strojové přesnosti CGI chybí. Na anime mě ale štve ta rozpolcenost. Série má třeba super kresbu a pozadí, ale kde autoři můžou, tam spoří rozpočet použitím diletantské počítačové grafiky.

    K té anime originalitě bych řekl, že to také není tak horké. Když jsem začínal, tak pro mě bylo vše, odkud na mě mrkaly velké oči, naprosto nové a neotřelé. Teď už ale vím, že v anime je poměr mainstreamu ke skutečným skvostům stejný jako v jakékoliv jiné oblasti umělecké tvorby (tak 9:1). Kdyby to chápal zbytek předsudky oslepeného světa, tak už by na anime dávno koukali všichni a tu svou Esmeraldu a pravidelnou dávku emocí by si tam našli. :-)

    Článek se ale má zabývat hlavně filmy a ne sériemi. Mě osobně mrzí, že geniální filmy Toki wo Kakeru Shoujo nebo Paprika vyšly ve světě trochu naprázdno.

    Konstatování: Anime celovečeráky jsou super, ale nejsou světově konkurenceschopné. Velký třídní nepřítel otaku Pixar :-) umí. Někteří kritici se dokonce horlivě dožadovali, aby byl Wall-E nominován v kategorii Nejlepší film. To mluví za vše. A ne, fakt jsem nekonvertoval na jinou víru.

  3. Alternator 2009-06-03 14:21

    2 Caparso: Ved prave ze mainstreamove publikum hladi skor na obal nez na obsah. Preto su filmy od Pixaru take uspesne aj ked su vsetky na jedno kopyto. Ziadna myslienka (a ak sa aj nejaka objavi tak je riadne gycovita a otrepana). Ucelom tych filmov je trochu pobavit zivotom unavene publikum a ide sa dalej. Koniec, finito, nic take z coho by bol clovek mimo este tyzden po dopozerani filmu. A takyto produkt je potom nominovany na oskara… Nemam slov.

    Co sa tyka tej anime originality tak som nemyslel zrovna serie ktore recykluju 100x prezentovany pribeh. A je pravda ze tych je fakt 90% :D A pouzitie dilentantskej cg na pozadia mi naozaj nevadi, moje oci toho znesu vela.

    btw. neuvazuje redakcia zmenou captcha testu? niektore znaky sa fakt nedaju identifikovat

  4. Arctic 2009-06-03 20:14

    No z představy CG se mi dělá drobátko šoufl.

    Uvidíme co I.G. splodí a budeme doufat, že nám z toho nevyhoří HDD a monitor :D

  5. Caparso 2009-06-03 22:15

    Alternator: To, že dobré anime je hlubší než západní animáky, je určitě většinou pravda. V článku se snažím zamyslet hlavně nad tím, proč anime není tak komerčně úspěšné a proč už nesbírá důležitá ocenění. Porovnávám zde hlavně technickou stránku. Příště se ale můžeme zaměřit na obsah/příběhy, což by mohlo být také zajímavé.

    Co se týče Pixaru, John Lasseter řekl, že chce dělat filmy, kde se hlavní postava rozvíjí. A je fakt, že tento motiv je u nich všude. Hrdina se z nemehla transformuje na borce, nebo získává lásku, nebo obojí :-)

    Jenže i když samotná náplň je předvídatelná, tak premisy pixarovek jsou podle mě velmi nápadité. A umí to dobře podat a prodat.

    Jo ten testík je občas celkem problémový, zkusíme to poladit. Ale je to nutnost. Ten nával spam komentů byl k nezvládnutí. Teď radši nekomentuje skoro nikdo :D

    Arctic: Já jsem taky zvědav. Krátký teaser ve mně vyvolal obavy, zdali nás nečeká overdose infantilních vtipů. Já ale I.G věřím. A když už nic, tak to bude zas něco jiného, než Oshiiho intelektuální oříšky :-)

  6. a4am 2009-06-04 16:37

    Jen k pár ohlasům v diskusi:

    Vyčítat pixarovkám, že nejsou hluboké je jako to vyčítat komediím a spol. Pixarovky jsou dokonalými filmy, to mi na nich třeba vadí nejvíce (ve mě nevyvolávají žádné emoce, prostě chladná dokonalost). Ale mé okolí (a nemyslím tím dívky ani děti) nad pixarovkama ulývá slzy a chválu, takže asi na nich něco je (mě je sympatičtější Dreamworks, nehrají na hloubku, čistá zábava). Ale i tak, cg animáky mě neberou – pořád v tom vidím buď “cg liška a zajíc jdou, je to zábavné, ponaučení a vývoj” a nebo “ cg liška a zajíc jdou a je to zábavné”, nic víc. Ale děcka to žerou a dospělé to neurazí, účel to plní (rozhodně to nejsou žádné hovadiny:)

    Srovnání s anime není zrovna ideální, anime je něco jiného. Nicméně ignorace akademiků bolí, to jo.

  7. ravalah 2009-06-20 18:24

    Pixarovky jsou pekne, maji svuj styl a povetsinou se mi libi. Anime je pekne, ma svuj styl a povetsinou se mi libi.

    Ale srovnavat tyto dva smery, jednak naprosto odlisne vytvorene a jednak s jinym cilovym publikem, mi prijde jako zhovadilost. Nehlede na to, ze u anime jsou lecktera dila taktez precenovana a nadhodnocovana. To neni jen u pixarovek/anime.

    Myslim ze ani v umeni se neporovnava autor jako Picaso s autorem jako Mucha. Jejich zamereni je pro obycejne lidi neporovnatelne. Je to uplne jiny salek kavy. Uprimne receno je to jako kava a polevka. Oboje se vari.

  8. Caparso 2009-06-22 22:59

    ravalah: A proč by to mělo být tak nerelevantní srovnání? Já nesrovnávám TV série, ale celovečerní filmy. A to se na mě nezlob, ale jak americké, tak i drtivá většina japonských je cílena na stejnou demografickou skupinu: celou rodinu.

    “Naprosto odlisne vytvorene”. Hmm, to ale není tak docela pravda, protože počítač hraje i u 2D Japonců dost velkou roli.

    Možná je to provokativním názvem, nebo mou zhovadilou slohovou úrovní. Chtěl jsem se ale prostě zamyslet nad tím, co stojí za evidentní krizí japonského animovaného filmu (i když stále je na co se těšit). A také proč jinak technofilní národ není pionýrem CGI. Těch pár Final Fantasy vlaštovek se nepočítá.

    Promiňte, ale říct, že je blbost srovnávat animovanou kinematografii USA/Západu s Japonskou, mi přijde stejně alibistické, jako omlouvat naše hrané blbosti (filmy) a nadávat na Hollywood.

Vložení komentáře