Jakub Lhota – 2008-11-09

Original Run 9. dubna 2008 - 1. října 2008
Formát 26 TV
Režie Kazuhiro Furuhashi
Japonský název RD 潜脳調査室
Studio Production I.G

Jakmile vám dojde, že se chystá opakování příběhového modelu Seirei no Moribito, vyvstává na dlouho dotěrný otazník. Dokážou se autoři vytasit se zajímavým vyústěním nastíněné zápletky, přerušené jednotlivými výjevy (ne)všedního bytí? Mysteriózní Řád Země, zasáhnuvší potápěče jménem Masamichi Haru, je ale solidním drivem dráždícím divákovu zvědavost. Zvlášť když se Haru-san po padesáti letech strávených v kómatu budí do tak zajímavého světa, který společně s doktorem Kushimou pomohl vybudovat.

Ostřílený scénárista Junichi Fujisaku si sice nejprve na základě konceptu Masamuneho Shirowa pohrával s jakýmsi „post-shellovským“ settingem, režisér Furuhashi však zvolil odlišný přístup. Fiktivní megalopoli střídá nejmodernějšími technologiemi prostoupený atol. Těžký, technopolitický žargon ustupuje uvolněnějším dialogům a místo elitní kyberkriminálky Niihama nastupuje přízemní, ale celkově lépe zachycené osazenstvo agentury Denriken. Pojivem tak zůstává jen lidská existence na rozhraní fyzické sféry a kyberprostoru zdejší supersítě „Metal“.

Okamžitou přístupnost brzdí user unfriendly faktor v podobě nutnosti seznámit se s cizím prostředím, potažmo jeho možnostmi. Na rozdíl od vysoce abstraktního, surreálního Kaiby do sebe po pár dílech vše hbitě zapadá. Zásluhu na tom mají i životné postavy, bořící shnilé archetypy. Jinde by jednaosmdesátiletý vozíčkář platil za perverzního přicmrndávače trapných vtipů. Kulaťoučká dívenka by zas čelila lavině posměšků. Jenže Haru-san s mentorskou lehkostí pronáší jedno životní moudro za druhým. Pozitivní přístup jeho parťačky Minamo Aoi pak strká do kapsy celý ansámbl poetické Arie. Spolu s androidkou Holon, u níž by s Voight-Kampffovým testem nepochodil ani Deckard, a bratrem Minamo-chan, Soutou, naráží na mnohdy svérázné anomálie, či průniky do Metalu.

Vizionářskou jinakost realistické budoucnosti prezentují výtvarníci konzistentní úrovní kresby, animace i občasných CG prvků. Pedantským důrazem na propracovanost architektury, uvěřitelných technických návrhů a nápadité choreografie bojových umění, posouvají borci z I.G měřítko kvality o několik řádových hodnot výše. Alegorické pouto matrixovsky umělého moře informací se skutečným modrým oceánem dovádí k dokonalosti kontrastující soundtrack dua Yoshihisa Hirano – Taniuchi Hideki.

Navazování na hlavní dějovou linku zprvu ústí v suchopárnou expedici do džungle, utopenou filozofováním na téma rovnováha mezi lidským konáním a přírodou. Obavy naštěstí eliminují závěrečné epizody, stavící na hlubokých vztazích protagonistů. Hrdinům se dokonce postaví i důstojný protihráč. Kombinovaný útok na jeho baštu Metalem a fyzickou realitou jistě nenechá žádného fanouška kyberpunku chladným. Samotné zakončení uchylující se k hollywoodské doslovnosti patří paradoxně k tomu nejlepšímu, co může japonská animace nabídnout.

Pokud by se loňská vysoká fantasy z pera antropoložky Nahoko Uehashi dala přirovnat k objevné návštěvě pokladů Britského muzea, byl by Real Drive revoluční výstavou vymožeností světlých zítřků. Nanotechnologie, kybernetika a moderní komunikační sítě jsou zde posunuty časem, prezentujíce se v pravděpodobném světle tak, jak by možná za pár desítek let mohly vypadat.

Furuhashi-San's RD Comment

Hodnocení: 10/10