Jakub Lhota – 2008-08-04

Original Run 4. ledna 2008 - 7. července 2008
Formát 6 OVA
Režie Shigeru Ueda
Japonský název Mnemosyne -ムネモシュネの娘たち-
Studio XEBEC, GENCO

Ponurý začátek nakopává Mnemosyne do slibných výšin. Nechybí brutální akce a napínává honička končící mysteriózním zvratem. Nájemná vražedkyně stíhá hlavní hrdinku Rin, aby ji nakonec brokovnicí nemilosrdně odstřelila paži držící ochablé tělo vysoko nad močí skropeným chodníkem. Avšak druhý den se zelenovlasá kráska unaveně protahuje v posteli.

Jádro příběhu točící se kolem nesmrtelných, andělů a tajemného stromu Yggdrasill je následně rozmělněno slabými prostředními epizodami. Prim hraje rádoby detektivní pátrání probíhající zhruba takto: Soukromé očko Rin a její hackerská parťačka s pubescentní vizáží, Mimi, dostanou případ. Následuje proces, který by vyšetřováním nazval pouze diletant, co viděl jediný díl Komisaře Rexe. Dilema vždy rozčísne vševědoucí informátorka. Ta za své služby ale žádá „vysokou“ cenu. Sex. Zdá, že se děvčata lesbickým hrátkám oddávají, až když opravdu musí. Ve skutečnosti si jen snaží ospravedlnit fakt, že za ní lezou kdykoliv zašantročí dálkové ovládání.

Dobrý nápad spočívající v rapidních časových skocích mezi jednotlivými částmi, nám servíruje střípky tvořící pozadí problému. Zároveň se představuje zajímavý koncept prolínání digitální a fyzické reality a la Dennou Coil. Absence hlubšího opodstatnění a propracovanosti z něj dělají jen zbytečnou kličku. Mnemosyne by vůbec chtěla působit jako rovný konkurent slavnějších sérií (rozuměj Ghost in the Shell). To by se však autoři museli vytasit s inteligentnějšími dialogy a hlavně prokázat schopnost vyprávět zajímavý příběh. O propastném rozdílu v kvalitě animace ani nemluvě.

Mdlá fasáda jako by neuměle tvořila chabou výmluvu pro explicitní násilí, S&M mučení a lehkou erotiku. Jenže čelist vám padat nebude. Z krvavých výjevů a sadismu dělá regenerace nesmrtelných grotesku na hony vzdálenou mrazivosti Shigurui. Lechtivým scénám pak mnohdy chybí smyslnost a jiskření. Pokud chtěli Shigeru Ueda a Hiroshi Ounogi natočit trochu ambicióznější snuff béčko, beru kritiku zpět…

Hodnocení: 4/10