Autor Kazuo Koike
Kresba Rjóiči Ikegami
Vydavatel CREW
Formát 13 x 18,2 cm, brožovaná
ISBN 978-80-7449-044-6

Anotace

Jmenuje se Jó Hinomura a je nájemným vrahem čínské mafie zvané Sto osm draků. V kriminálním podsvětí, které z něj má strach, je však známý jako Plačící drak, zabiják, který nad osudem svých obětí prolévá slzy. Mladý, krásný a citlivý umělec Jó byl svými dračími pány psychologicky naprogramován, aby zabíjel na rozkaz. Vůli svých pánů se vzepřít nemůže, oni však zase nemohou zastavit jeho slzy lítosti.

Recenze

Kazuo Koike se v jednom rozhovoru rozpovídal o rozdílech mezi západním komiksem a japonskou mangou. Základem je pro něj fakt, že protagonisté mangy nejsou nepřemožitelní superhrdinové, jejichž slabinou jsou věci jako určitá barva, chemický prvek, či magie. Jsou to totiž lidé. Lidé chybující a zranitelní. Právě díky tomu s nimi může čtenář tolik soucítit. Do jaké míry tak ale funguje Plačící drak, Jó Hinomura?

Náš tetovaný hrdina disponující muskulaturou Bruce Leeho a citlivým pohledem raněné laně je mlýnkem na maso. Hovězí však nerad. Pan Jó upřednostňuje marinované členy italské camorry, či dobře uležené zástupce japonské jakuzy. Přirozený talent v kombinaci se smrtícím tréninkem z něj udělaly nepřemožitelný stroj na zabíjení. Je rychlejší než Usain Bolt, tvrdší než brada Chucka Norrise a úderem hranou ruky vám dokáže z hlavy vyrazit oči. Jenže co když je pan Jó ve skutečnosti vegetarián a násilí si nikterak neužívá? Faktem je, že nemá na vybranou…

Je trochu škoda, že Plačící drak svými téměř nadpřirozenými dispozicemi trochu vyčnívá z jinak dosti syrového a precizně zachyceného prostředí tehdejšího organizovaného zločinu. Ve chvílích, kdy Jó kosí desítky nepřátel všemožnými a často dosti vynalézavými způsoby, tu máme prvotřídní akční zábavu. Jenže hrdina představuje tak mocnou a nezadržitelnou sílu, že si jen užíváme jeho vražednou virtuozitu, ale nic nás k němu v podstatě nepojí. Je jako šílený Superman utržený ze řetězu a nikdo na blízku nemá ani gram kryptonitu. Kazuo Koike je však mistrný vypravěč. První sešit tak není o tom, že se jistá odnož čínské triády snaží porazit Jakuzu na domácím hřišti, v čemž se jí snaží zabránit corleonovsky mudrující ojabun pohrdající drogami. První sešit je totiž sondou pod dračí šupiny tragického hrdiny.

Plačící drak

I přes hypnotické programování dokáže Jó projevit svou lidskost. A nejsou to jen ty pověstné slzy, nýbrž láska, kterou zahoří k jedné ze svých obětí. Japonská umělkyně, Emu Hino, viděla Draka zrovna když dštil oheň a olovo na svůj cíl v Hong Kongu. Po návratu domů jen čekala, kdy si pro ní přijde smrt. Jenže Drak místo toho našel svou princeznu, do Emu se zamiloval a pověděl jí svůj příběh.

Jó svou minulostí zastiňuje zbytek dění, které – přiznejme si to – není seriózním zločineckým dramatem. Jedná se spíše o výbušný koktejl střílení, osmdesátkově přepálených bojových umění a občas trochu samoúčelné exploatace (erotika zde až na tetovací scénu působí příliš prvoplánově). Avšak zrození vraha, jenž zabíjí proti své vůli a touží po ztracené svobodě je zatraceně zajímavé. Objekt jeho touhy navíc také nebude klasická Lois Lane, která hází Supermanovi klacky pod nohy po každé, když Lex Luthor chce ovládnout svět. Podle všeho se z Emu rodí pořádná a nekompromisní tygřice.

Další nekompromisní věcí, která z Plačícího draka činí vizuální lahůdku, je kresba. Rjóiči Ikegami je pedant. Jeho důraz na detaily je omračující. Ať už se jedná o jílce vrhacích nožů, auta, či kulisy známých měst (New York, Hong Kong, Tokio), pokaždé zde najdete něco, co připoutá váš zrak a způsobí úžas. Vůbec to však neznamená, že by maličkosti přebíjely celek. Ikegami se nebojí prásknout bojovou scénu na úžasně vykreslenou dvoustranu, kterou orámuje minipanely s rozfázovanou akcí a sebemenšími pohyby bojovníků.

Plačící drak - Merc

Vynikající je i samotné provedení knihy. Máme tu solidní obálku použitou nakladatelstvím Dark Horse u příležitosti druhého vydání této série v USA. Pod ní se skrývá více než čtyři sta stran, které se čtou jako po másle. Plynulost četby příliš neruší ani boxy s přepisem SFX, které se nachází pod jednotlivými panely. Je to jen malá daň za to, že původní kresba zůstala neporušena. Zakončení sešitu sice trochu podivně nakousne dvě kapitoly z druhého úseku, ale aspoň nás čeká pořádný cliffhanger. Překlad tónu knihy padne skvěle. Pochvalu si zaslouží i redakce, neboť si nevybavím byť jen jediný překlep.

První sešit Plačícího draka je poutavým úvodem do legendární série. A s hrdostí můžu říct, že jeho česká inkarnace je po všech stránkách skvěle vybroušená.

Hodnocení: 8/10