Milan Šimák – 2010-06-01

Premiéra 22. decembra 1985
Formát Film
Réžia Mamoru Oshii
Japonský názov 天使のたまご
Štúdio Tokuma Shoten

Realizácii projektu Angel’s Egg bola križovatkou, na ktorej sa pretli tvorivé dráhy viacerých, pre anime nesmierne významných tvorcov. Režisér Mamoru Oshii si na svoje najvýznamnejšie diela musel ešte pár rokov počkať, ale už pri realizácii tohto projektu dokázal, že je schopný na filmové plátno preniesť akokoľvek náročnú látku. Za výtvarné návrhy zodpovedal Yoshitaka Amano, ktorý sa preslávil najmä ilustráciami k mange Vampire Hunter D a mal najväčšiu zásluhu na vizuále videohernej série Final Fantasy. Produkčne za projekt zodpovedal Toshio Suzuki, neskorší spoluzakladateľ Miyazakiho štúdia Ghibli. Tri silné osobnosti môžu znamenať obmedzenie tvorivých výbojov, ale v tomto prípade sa stal pravý opak. Radosť z tvorby je pri filme Angel's Egg okamžite rozpoznateľná.

Bezmenné dievča sa potuluje pochmúrnou krajinou a stráži záhadné vajce. Vo vymretom meste zdevastovanom neznámou katastrofou zbiera fľaše a rôzne artefakty. Stretne sa s mladým mužom nesúcim na pleciach zbraň v podobe kríža, pričom jeho ruky sú obviazané bandážou a jeho vlasy snehobiele. Pripomína Krista. Z dievčaťa niekedy vypadáva perie. Žeby bola anjelom? V pýtaní sa podobných otázok a následnom hľadaní odpovedí je najväčšie čaro filmu. Príbeh v tradičnom zmysle slova tu chýba a dialógov je minimum. Preto ťažisko filmovej výpovede prechádza na reč obrazov a hudby. Výtvarné stvárnenie je funkčnou kombináciou surreálnych kompozícií Salvádora Dalího s Gigerovou biomechanickou estetikou. Zdanlivo nespojiteľné prvky vytvárajú dojem časovo aj priestorovo neuchopiteľného sveta, ktorý sa nachádza ďaleko od našej skutočnosti v dimenziách metafor, inotajov a podobenstiev. Postavy nemajú mená, mesto, v ktorom sa film odohráva je taktiež anonymné a ťažko v tomto filme čokoľvek konkrétne pomenovať. Mnohoznačnosť významov ponúka obrovský priestor pre fantáziu. Film funguje ako zrkadlo nastavené divákovej osobnosti a skúsenostiam. Každý vidí v jednotlivých obrazoch niečo iné a pokiaľ sa na chvíľu zastavíte a budete pri sledovaní Angel’s Egg pozorovať vlastný prúd a spôsob myslenia môžete sa o sebe niečo viac dozvedieť. Alebo vás film prestane po piatich minútach baviť. V tom prípade mu ale skúste dať šancu ešte raz v inej nálade, prostredí, rozpoložení.

Nebudem sa snažiť uchopiť, pri pokusoch o interpretáciu, veľmi klzké významy a zmysel jednotlivých motívov z filmu Angel’s Egg. Patrilo by sa však dodať, že symbolika v tomto diele je veľmi často biblická a to môže poslúžiť ako interpretačný kľúč. Svoju neschopnosť slovami popísať jedinečný audiovizuálny zážitok a špecifickú existenciálnu atmosféru filmu ospravedlním parafrázou starého bonmotu. Písať o Angel’s Egg je ako tancovať o architektúre. Presvedčte sa na vlastné oči.

Hodnotenie: 10/10