Aachi and Ssipak - Poster

Premiéra 28. června 2006
Formát Film (90 minut)
Režie Jo Beom-jin
Původní název 아치와 씨팍
Studio JTEAM

Animované filmy se v Jižní Koreji těší značné přízni vlády, která studiím poskytuje granty. Jinak by asi tato osm let vyvíjená šílenost, jejíž rozpočet se vyšplhal na úctyhodných 3,5 miliónu dolarů, nemohla vzniknout. Nebude od věci zmínit, že na počátku všeho Aachi & Ssipak běsnění stál populární webový komiks a krátký flashový film.

Nedávný úspěch britských filmařů v čele s Edgarem Wrightem a Simonem Peggem v podobě akční komedie Hot Fuzz nám představil koncept, jenž už předtím „zneužili“ korejští animátoři. Hot Fuzz je z jedné části parodií a z druhé poklonou americkým parťáckým akčňákům typu Smrtonosná zbraň, či Bad Boys. Tým scénáristů vedených režisérem Jo Beom-jinem do svého veledíla také zakomponoval prvky západní popkultury. Výsledek popsal jistý americký recenzent těmito slovy: „Aachi & Ssipak (dále jen A&S) je jako kdyby na nás Korejci zvraceli naši vlastní kulturu“. V případě A&S bude hrát hlavní roli jiný otvor, než ten ústní…

Vítejte do světa budoucnosti, kde lidstvo vyčerpalo všechny zdroje energie. Vědci naštěstí přišli na způsob, jak neobnovitelné suroviny nahradit lidskými exkrementy. Odměnou produktivním jedincům je značně návykové lízátko falického tvaru, známé jako Juicybar. Na výrobu Juicybarů dohlíží totalitní spolek řízený sadistickou diktátorkou. Klan zdegenerovaných, malých, modrých mutantů známý jako „Gang Plínkařů“ je vládě největší osinou v zadku. Plínkaři nemůžou vyměšovat, ale na Juicybarech jsou extrémně závislí, a tak neváhají uchýlit se při jejich získávání k násilí. Jak do toho všeho vlastně zapadá ústřední duo pobudů? Aachi a Ssipak se snaží zachránit Krásku, jíž bylo na ono místo implantováno značné množství ID chipů. Ty při vyměšování slouží k přidělení právě jednoho kusu drogy. Kráska však jedním pobytem na toaletě dokáže vygenerovat majlant…

Aachi and Ssipak - Geko

Zdá se vám to naprosto ujeté? Příběh vypadá jako horkou jehlou sešitý mišmaš pojící dohromady třeskutě akční scény plné brutálního násilí, při kterých krev stříká všemi směry a kde se snaze Plínkařů přechytračit tisíckrát silnějšího protivníka, což většinou končí jejich dekapitací, budete od srdce chechtat. Postavy navíc za každé situace dokáží prosadit svůj nevybíravý a politicky nekorektní slovník. Jenže když se zrovna nestřílí nebo se nedějí rozmanité nechutnosti, tak je A&S nudný. Aspoň zbude čas na určování filmů, na které se tu odkazuje. Já našel tyto: Misery, Indiana Jones a Chrám Zkázy, Vetřelci, Křižník Potěmkin a třeba Základní instinkt.

Aachi and Ssipak - The Diaper Gang

Animace je na první pohled, i přes charakteristicky stylizovaný design postaviček, na vysoké úrovni. Příkladný mix 2D a 3D CGI grafických postupů. Při soubojích vyniknou parádní efekty a nezvyklé použití kamery. Zkrátka, i když se vám bude vše ostatní zajídat, tak vizuální stránka je pádný důvod, proč vydržet do konce.

Hudba Kang Ki-younga, skládající se z rockových vypalovaček a občasného techna, se k rychlému tempu hodí, chybí tu však výraznější hlavní téma. Korejské namluvení mi přišlo celkem povedené. Herci toho tolik zkazit nemohli, už jen díky tomu, že postavy neustále sprostě klejí. Největšími hvězdami jsou bezpochyby Ryu Seung-beom, obsazený ve dvou filmech z Park Chan-Wookovi „trilogie o pomstě“, a popová zpěvačka Yoo Hyun-Young.

Zapšklým kritikům na mezinárodních festivalech sice stály vlasy hrůzou, nicméně Aachi & Ssipak má solidní šanci stát se prostřednictvím DVD distribuce kultovním hitem. Pokud nepatříte k puritánům, jež urazí záchodový humor, perverzní sprosťárny, ultranásilí a dokážete překousnout nudnější pasáže i plytký příběh, může se vám to nakonec i líbit.

Hodnocení: 7/10