Nebeský orel - přebal

Formát 150 x 210 mm
Počet stran 288
Typ vazby Brožovaná s klapkou
Papír Křídový
ISBN 978-83-60740-54-5

Nakladatelství Hanami se svou druhou u nás vydanou mangou nesnaží rozvibrovat českou westernovou tradici (alespoň ne prvoplánově). Nebeský orel má totiž k zakořeněným, černobílým mayovkám daleko. Ano, Taniguchi hraje podle žánrových pravidel, která odkazují hlavně na modernější počiny typu Tanec s vlky. I přesto je ale schopný zamíchat prérijními archetypy a posunout je dál od žvýkání doutníku a kutálejících se koulí slámy. Na zmírající Divoký západ zde totiž přichází válkou znavení samurajové…

Nebeský orel nabízí oproti Knize větru jasně strukturované, přehledné a poutavé vyprávění, kterému tentokrát nechybí i emoce, což ústí ve snazší souznění čtenáře s postavami. Manzō Shiotsu a Hikosaburō Sōma jsou navíc klasickým duem parťáků, kterým se tak dobře fandí. Zvlášť když zachraňují těhotné indiánky ze spárů otrokářů a staví se na stranu utlačovaného kmene Oglalů, náležícímu k indiánskému národu Lakotů.

Ano, i tentokrát střídá Jirō Taniguchi v pravidelných intervalech akci s nutným lepidlem mezi strhujícími šarvátkami. A akce je samozřejmě tradičně fantastická! Ať už se jedná o úžasně plynulé souboje muže proti indiánovi/samurajovi, či detailně nakreslené a dechberoucí bitvy čítající stovky rudokožců cupujících Custerovu sedmou kavalerii u Little Bighornu.

„Lepidlo“ také není k zahození a nejen proto, že nás čeká mistrně zachycená příroda státu Wyoming. Sledovat jak se Hiko a Manzō sbližují s Oglaly, jak mezi nimi nachází klid po kterém tak prahli a za nějž jsou ochotni bojovat, je zábavné. A to i když se nedostaneme za mantinely růstu vzájemného respektu a učení se, následnému získání indiánských jmen a příprav na závěrečný konflikt.

Krásu Taniguchiho kresby zdůrazňuje kvalitní papír. Manga má solidní vazbu a velmi povedená je i obálka. Zvolené fonty zajišťují plynulou četbu a nejsou nikterak westernově kýčovité. Dobrou práci odvedla i redakce. Výskyt překlepů a chybiček se povedlo oproti Knize větru minimalizovat.

Nebeský orel je brilantním románem, kterým oceňovaný autor skvěle demonstruje vybroušenost historického proudu v rámci japonské komiksové tvorby a volá po větší pozornosti pro tento často opomíjený žánr. Svým zaměřením, hloubkou a poselstvím by mohl fungovat jako pevný most k srdcím tuzemských čtenářů.