Red twilight

Original Run 20. únor 1999 - 22. září 1999
Formát 4 OAV
Režie Kazuhiro Furuhashi
Původní název Rurouni Kenshin: Meiji Kenkaku Romantan - Tsuiokuhen
Studio Studio DEEN

Série Rurouni Kenshin, kterou stvořil mangaka Watsuki Nobuhiro se stala nesmírně populární a postava potulného šermíře Himury Kenshina je notoricky známá jak na východě, tak i na západě. Právě toto dílo předznamenalo boom žánrů shounen / martial arts (v současnosti profláknuté Naruto a úspěšně mu sekundující Bleach). Rurouni Kenshin přinesl atributy, které se staly tradičními: dokonale propracované souboje, oznamování technik před jejich provedením a jejich následná analýza. Nobuhiro se však vždy snažil zakotvit své příběhy v realitě.

A to je hlavní důvod, proč je Tsuiokuhen tak kvalitní. Úspěšně se vyhýbá žánrovým klišé a předkládá nám uvěřitelný pohled na jedno z nejdůležitějších a zároveň nejkrvavějších období japonských dějin. Než se však na tento klenot vhrnete, měli byste se alespoň letmo seznámit s dobovými reáliemi, jinak riskujete, že se o část zážitku ochudíte. Z tohoto důvodu jsem připravil krátký historický exkurz.

Himura a Tomoe

Píše se rok 1867 a nad japonskými ostrovy se vznáší stín revoluce. Civilní obyvatelstvo trpí. Tokugawa bakufu začíná čím dál více spolupracovat se západními mocnostmi (v červenci 1853 připlul do tokijské zátoky komodor Matthew C. Perry). Skupině lidí – imperialistů, kteří si říkali Ishin Shishi, se však politika šogunátu pranic nelíbila. Ishin Shishi, jejichž síla se opírala hlavně o klany Choshu a Satsuma, se rozhodli, že obnoví svrchovanou moc japonského císaře. Jejich metody nebyly dvakrát vybíravé. Bojovali ohněm a mečem pod heslem sonno-joi. Ohledy moc nebrali, což dokládá i jejich plán vypálit Kjóto (tehdy hlavní město), který však zmařili zátahem v hostinci Ikeda Shinsengumi – zvláštní jednotky šogunátu.

Snowy grave

Temné uličky Kjóta tehdy také brázdili čtyři slavní samurajové, zabíjaci ve službách klanu Choshu. Největším z těchto čtyř hitokiri byl údajně Kawakami Gensai, který ovládal smrtící techniku shiranui-ryu. Říká se, že na první pohled vypadal jako dívka, nebo mladý chlapec, ale jeho válečnické schopnosti jsou legendární. Právě Gensai se stal Nobuhirovi volnou inspirací pro postavu Kenshina. Imperialisté síly šogunátu nakonec v boshinské válce porazili a japonské dějiny se přehouply do období vlády císaře Meiji.

Tsuiokuhen je tragédie o čtyřech dějstvích, která dosahuje téměř shakespearovských rozměrů. Vypráví příběh lásky, nenávisti a zrady. Příběh muže jménem Himura Kenshin a jeho osudové ženy – Tomoe Yukishiro. Dozvíme se jak Kenshin přišel ke své jizvě ve tvaru kříže. Zjistíme, co ho vedlo přehodnotit své ideály a přísahat, že už nikoho nezabije.

Děj je nadmíru inteligentně strukturován. První část má neuvěřitelné tempo a spád. Četné flashbacky nám odhalují střípky z Kenshinovy minulosti. Akce a hutná atmosféra nočního Kjóta tu hrají prim. Druhá a třetí část slouží k prohloubení emocionální, citové a dějové stránky. Mezi Kenshinem a Tomoe to přímo jiskří. Je to takové nadechnutí před skokem do vody. V poslední části se bohatě zúročí předchozí pomalejší pasáže, veškerá témata naleznou uspokojivý, avšak smutný konec.

Nečekal jsem, že Tsuiokuhen bude opravdu tak vynikající. Ale jakmile jsem si pustil první díl, všechny pochybnosti byly rázem pryč. První překvapení mi přichystala vysoce kvalitní, poctivá, ruční animace. Orchestrální hudba, kterou složil Taku Iwasaki, nezůstává v žádném případě pozadu. Dílo dýchá syrovou, depresivní atmosférou filmů noir a násilí je zobrazováno více než naturalisticky. Vše je navíc citlivě zasazeno do skutečných historických událostí. Pěkná doba to nebyla a Tsuiokuhen její podstatu zachytil mistrně.

Těžko se hledají slabé stránky, či nedejbože nějaké chyby. Je to silné dílo, pojednávající o problémech, které zůstavají aktuální i nadále. Tsuiokuhen by si absolutní hodnocení zasloužil, ale jelikož jsem předtím viděl Elfen Lied a Fullmetal Alchemist, udělím "pouze"...