Jakub Lhota – 2011-09-08

Premiéra 8. října 2010
Formát Film
Režie Kudou Susumu
Japonský název マルドゥック・スクランブル
Studio GoHands

Tow Ubukata stvořil kyberpunkovou románovou trilogii, v níž se chtěl přiblížit kvalitám Ghost in the Shell. Adaptace v režii studia Gonzo byla oznámena už v roce 2005, jenže z projektu nakonec sešlo. Nyní se k nám dostává první část nové vize studia GoHands (bývalé studio Satelight). Z původního záměru však zůstává Ubukatův scénář, typická gonzovská roztěkanost a vachrlaté CGI.

Mardock Scramble: The First Compression je snímek, který má stopáž o 65 minutách. Je tematicky přepálený, ale člověk má přesto pocit, že se téměř konstantě nic neděje. Satisfakce přichází až při závěrečné bitce. Po hlavní hrdince, která se ze sexuálně zneužívané oběti změní v Robocopa, jde parta vrahounů se jmény jako Medium The Fingernail, Rare the Hair, či Welldone the Pussyhand. Každý z nich pase po určité části jejího těla, kterou si pak „transplantuje“ do toho svého.

Jedná se třeba o kůži z obličeje nebo prsty (o co jde panu Old Pussyhandovi snad nemusím vysvětlovat). Samo o sobě to zní děsivě, neboť je jasné, že nebožka v případě neúspěchu pozná středověk. Ale jak už jsem naznačil, překotný vývoj způsobil to, že záporáci půjdou na jatka. Na jatka, jejichž stylovost shazuje přehršel vizuálních odkazů na Ghost in the Shell (kufřík skrývající kulomet, rozstřelená končetina) a Matrix (vážně se bez toho bullet-timu pořád neobejdeme?).

Když už je řeč o stylu… CGI je jak z patnáct let staré hry na PSX. Přitom když autoři přepnou do ručního módu, vykouzlí se na obrazovce taková ta „madhouseovská“ špína. Znáte to: neonovým světlem zalité boční uličky a hajzlíky a lá pražské metro, kde by svůj opiový čípek nehledal ani Mark Renton.

Dobrý kyberpunk nedělají obskurní modifikace lidského těla, ani nadužívání sexu a nahoty. Chce to totiž kvalitní příběh, který zajímavým způsobem reflektuje skutečnost. Průměrnost nezachrání ani pár dobrých nápadů. Jedním z nich je i nejzajímavější postava filmu, biomechanický myšák Oeufcoque.

Tow zkrátka není Shirow a Mardock Scramble je epigonský patvar. Ubukatovy originální myšlenky se tentokrát nepovedlo spojit do koherentního celku jako v případě perfektního Chevaliera.

Hodnocení: 5/10