Death Note - Poster

Original Run 4. října 2006 - 27. června 2007
Formát 37 TV
Režie Tetsuro Araki
Japonský název デスノート
Studio Madhouse

Nejdříve jako blesk z čistého nebe ohromila čtenáře veleúspěšná manga, jejíž příběh se urodil v hlavě člověka, kterému se nejlépe přemýšlí v sedě objímajíce si kolena. Autor vystupuje pod jménem Tsugumi Ohba, avšak obecně se má za to, že se jedná o pseudonym slavnějšího mangaky, který skrývá svou identitu, jelikož Death Note se od jeho předešlé tvorby radikálně odlišuje. Podle některých zdrojů je to Hiroshi Gamou, autor u nás nepříliš známé série Tottemo! Luckyman. Z Death Note se postupem času stal obrovský fenomén. Infiltrace všech ostatních médií byla přirozeným důsledkem. Otaku subkultura do sebe jako houba Death Note vsála a z jeho hlavních protagonistů se staly platonicky obdivované idoly. Takovýmto druhem slávy se většinou vyznačují skutečné kulty, avšak i mainstreamová břečka.

Kult hodný adorace, nebo myšlenky prostý mainstream? Díky své mnohovrstevnatosti nám tato série všeobecně platnou odpověď nenabídne. Každý si tu najde to své, ať už se soustředíte jen na poutavou detektivní zápletku ve stylovém hororovém kabátu, nebo hledáte význam v nuancích a skrytém symbolismu. Ještě než se přesuneme k samotnému hodnocení, jenž bude při této příležitosti výjimečně tvořeno názory třech redaktorů, rád bych na tomto místě vyzdvihnul zásluhy studia Madhouse.

Death Note

Automatická odpověď každého fanouška by nejspíš zněla, že nejlepší je originál – tedy manga. Tentokrát tu však podle mě máme výjimku potvrzující pravidlo. Režisér Tetsuro Araki, vedoucí výpravy Mio Ishiki a skladatelé Hideki Taniuchi a Yoshihisa Hirano, ti všichni dokázali umocnit už tak dost ponurou, do černobílé laděnou atmosféru na maximum. S příchodem barev jakoby temnoty ještě přibylo, což je rozhodně dobře. Výbornou práci odvedl i tým scénáristů, který děj nadávkoval tak, že nebudete mít šanci začít se nudit. V neposlední řadě si pochvalu zaslouží i seiyuu (Kappei Yamaguchi - L a Mamoru Miyano - Light Yagami), díky kterým jsou i občasné za vlasy přitažené scény stravitelné.

Příběh o tom, kterak talentovaný sociopat s narcistickými sklony najde poznámkový blok z říše bohů smrti, s jehož pomocí hodlá zbavit svět kriminality, vytvořit tak utopii a stát se jejím novým bohem, přičemž mu druhý sociopat a světové zločin potírající složky stále šlapou na paty, je notoricky známý.

Vrhněme se tedy na dojmy a verdikty redakce.

Jakub Lhota

Death Note - L

Vzpomínám si, že když se před několika měsíci začal jak Lukáš, tak i Štěpán na Death Note koukat, neodolal jsem a těch pár episod jsem zhlédl. Dokonce jsem začal číst mangu, ale asi po třiceti kapitolách mě to, nevím proč, omrzelo a zanevřel jsem i na seriál. Všem bombastickým sdělením popisujícím napínavý děj jsem se vždy v duchu pousmál. Tak dobré to přeci být nemůže, nebo ano? Moje odpověď, poté, co jsem minulý týden shlédl toto anime takřka na jeden zátah (vydržet jsem musel jen čekání na epizodu 37, což po kolosálním cliffhangeru nebylo snadné), je jednoznačně pozitivní.

Samotný děj, přiznejme si to, neoplývá velkou dávkou originality a fakt, že policejní náčelníci, šéfové Interpolu a ředitelé FBI jsou naprosto bezradní a Kirovi se tak v podstatě postaví jediná osoba, je směšný. Avšak v konečném důsledku, kdy se na povrch dostávají podtóny sociální a politické kritiky, dává tato orientace na silné individuality smysl. Po většinu času je kvalitativní laťka velmi vysoko. Jednotlivé epizody nepostrádají napětí a šokující dějové zvraty. Když skončil první velký arc, trochu jsem se bál jak bude příběh navazovat a jestli neztratí údernost. Neztratí. Pár dílů je sice slabších, ale od třicítky výš spěje vše k uspokojivému finále.

I přes pár chyb a nelogičností je pro mě Death Note synonymem pro vlastnosti, jimiž by každý seriál měl disponovat. Nejdůležitější z nich je přimět diváka, aby se těšil na každý další díl.

Štěpán Šnederfler

Death Note je bezesporu jedním z nejpozoruhodnějších seriálů současnosti, který si vydobyl obdiv napříč všemi diváckými generacemi. Ač by se dal žánrově zařadit na pomezí detektivky a dramatu, překvapivě to není napínavý příběh, co drží tuto dlouhou sérii pohromadě.

Nejdůležitější a zároveň nejkontroverznější složkou jsou postavy, což je překvapivé vzhledem k tomu, že působí většinou velice schématicky. Hrdinové mají jen několik výrazných vlastností a ty jsou až anticky neměnné. Jak je tedy možné, že přes svou jednoduchost vytvářejí kvalitní základ, na kterém seriál stojí?

Death Note - Misa Amane

Autor se totiž nebál představit divákovi značné množství postav, které tu a tam nahradil, či úplně vyškrtnul. Zlí jazykové by mohli tvrdit, že se snažil nízkou kvalitu vyvážit kvantitou. S tím mohu v podstatě souhlasit, ovšem s dodatkem, že sázka na množství se rozhodně vyplatila. Umožnila mu nezacházet s postavami v rukavičkách – tu a tam se mohl někoho zbavit, ale většinou ho nahradil tak rychle, že jsme po zmizevší postavě už v následujícím díle ani nevzdechli. Bohužel se mu to v jednom případě nepovedlo. Mello a Near po stylovém L, který dobyl srdce nejedné divačky, a jeho pomocníkovi Watarim, působili velice křečovitě až nesnesitelně.

Připadá mi, že se seriál mohl vejít do standardních čtyřiadvaceti dílů, což by jeho kvalitu ještě pozdvihlo. U posledních epizod jsem se sice nenudil, ale některé pasáže, i přes obrovskou dynamiku děje, připomínaly nastavovanou kaši.

Ani Death Note se nevyhnula žánrová klišé. Ať už je to motiv omezené policie, která v případu „Kira“ nezmůže zhola nic a nakonec zcela vyklízí své pozice, nebo – s malou obměnou – záhada uzavřené místnosti (vzpomeňte si na Lightův pokoj prošpikovaný kamerami a balíček chipsů). Oba tyto postupy nám představil před více než sto padesáti roky samotný zakladatel detektivky, Edgar Allan Poe, ve svých povídkách (Vraždy v ulici Morgue a další).

Proč je tedy Death Note výjimečný? Spojením skvělé hudby, temné atmosféry, velkého množství postav a děje plného zvratů vznikl celek nejvyšší kvality. Jako kamínky do mozaiky zapadají všechny tyto prvky a pokud by jeden jediný chyběl, znamenalo by to pro seriál citelnou ztrátu.

Lukáš Tomšů

Death Note skončilo a bude jen velmi těžké najít za něj alespoň zčásti adekvátní náhradu. Každotýdenní proklínané čekání na nový díl mi teď bude chybět, solidních 37 epizod se najednou zdá jako zoufale málo. Jen nemnoho anime sérií si dokáže udržet vysoce nastavenou laťku úrovně po celou dobu trvání – Death Note se to úspěšně podařilo a je tak ještě obtížnější se s ním rozloučit. Ovšem nedá se nic dělat, život (a s ním ruku v ruce i smrt) jde dál.

Light

Mezi největší klady Death Note patří bezesporu postava hlavního hrdiny Lighta Yagamiho. Vysoce inteligentní, schopný téměř dokonalého analytického myšlení a plánování. Vše, co dělá, je podřízeno pouze jedinému cíli, každý jeho čin je dopředu pečlivě připraven tak, aby z něj Light měl maximální užitek. Dokonce i lidi kolem sebe vnímá pouze jako využitelné prostředky a neváhá je v případě jakéhokoliv ohrožení bez milosti ze svého (a často i jejich) života odstranit. Nikdy mi úplně nepřirostl k srdci, ale přesto byl jednoznačně mou nejoblíbenější postavou, držel jsem mu palce a zároveň si přál, aby mu to tak lehce neprocházelo.

Když se nad tím zamyslím, tak jsem vlastně nikomu nefandil, žádná ze soupeřících stran mi nebyla natolik sympatická, abych se s ní ztotožnil – o to víc jsem se mohl nechat bavit propracovanými dějovými zvraty a soustředit se na to, jak jsou řešeny zdánlivě nemožné situace a problémy.

Nesmím také opomenout vynikající hudební doprovod, který dokonale podtrhuje už tak hutnou atmosféru. Některé melodie jsou nezapomenutelné.

Death Note se v mém žebříčku anime a seriálů/filmů vůbec zařadí na nejvyšší místa. Jen málokdy máte příjemný mrazivý pocit v zádech už jen při pouhém vyslovení názvu. Death Note to dokázalo. Tím více zamrzí, že je konec – i když, kdo ví, kdy se na zem snese nový nenápadný černý sešit? Třeba právě padá za vaším oknem.

Hodnocení: 10/10

1. princezna 2007-06-28 11:06

Popularita Death Note bohužel přesahuje jeho kvalitu. Mluvím teď o anime, které je mezi fanoušky přeceňované. Nevykládejte si to spatně – Death Note je dobrý, ale ne tak moc, jak se o něm všude básní.

Než se pustím do vlastního rozboru, chtěl bych říct, že manga je opravdu lepší než anime, které bohužel trpí určitou masovostí, způsobenou popularitou svého předchůdce. Na Death Note se vydělávají velké peníze – kromě anime tu máme i live action nevalné kvality.

Když jsem viděl prvních pár dílů, říkal jsem si, že autoři zvládli anime zpracování původní předlohy opravdu skvěle. Ano, zde se vážně dalo mluvit o velmi dynamickém vývoji. Každý díl byl přímo nabitý příběhem a člověk obdivoval intelektuální souboj Light vs L. Tohle bohužel nevydrželo do konce.

Pro mě osobně byl zlomový díl číslo 17. Death Note se začal čím dál tím víc roztahovat, ale větší „ploše“ bohužel neodpovídal dějový objem. Některé novější díly mě (po týdnu čekání) skoro naštvaly. Samotné finále není výjimkou – zklamalo mě hlavně svým zpracováním (manga mimochodem končí jinak).

Charaktery jsou obecně v anime verzi dobře zpracované. Near a Mello, kteří jsou v ději velmi důležití jsou nesympatičtí až hrůza. Nevím, jestli to byl záměr, ale opravdu je budete nenávidět.

Hudební doprovod je, jak už jste si mohli přečíst v recenzi, výborný. Jenom mám pocit, že první soundtrack je o dost lepší než ty následující, ale to je hodně otázkou vkusu.

Celkově bych anime hodnotil 8/10. Prvních 17 dílů by si však určitě zasloužilo alespoň o bod víc. Pokud jste to ještě neviděli, tak bych vám doporučil si nejdříve přečíst mangu – je lepší. ^^

2. Haseo 2007-06-28 16:16

Pozor, tento komentář obsahuje vyzrazení děje nebo jeho části!

Pro mě je Death Note rozhodně nejlepší anime vůbec a to sem jich už viděl víc než 100. Konec se dal docela očekávat ale zároveň mě velice zklamal, když už měl být Kira poražen tak to měl být L kdo ho dostane a ne ten trapný a nudný Near.

Bude těžké najít anime takovéto kvality.

3. Honza 2007-06-29 01:05

Death note movie bylo dle mého skromného názoru podstatně lepší než manga, která mi po čase přišla příliš rozvláčná, zejména po nahrazení L Nearem.

4. Setesh 2007-09-24 11:27

hodne dobra serie… dokonce sem si predelaval dily do 3gp formatu a koukal na to ve skole :D (s rozlisenim 320×240 uz se to da i s titulkama:D)

co dodat? snad jen ze po tom co zemrel “L” to ztratilo neco z vyjmecnosti serialu kdyz uz tak to mely zakoncit smrti jak L tak Yagamiho… ps:celkem by me zajimalo jak se L jmenoval :D

5. Lestielka 2007-12-28 19:07

Když jsem si poprvé stáhla Death note na úspěšném serveru mangačesky… Jako obvykle jsem hned po prvním dílů zanevřela na celou ale jako obvykle v počítači jsem si ji nechala…

Jenže co se nestalo? Vypl se internet a já jsem měla jen prvních pár kapitol a pár povídek, co jsem si jen tak pro zábavu stáhla z internetu. A tak jsem se dala do čtení, díky bohu pro mě, české verze. A naprosto mě uchvátila. Přestože jsem byla vždy oddanou Fanynkou shonen-ai a yaoi toto neyaoi a neshonen-ai anime mě uchvátilo… Ale nic není, jak se zdá a vše se dá překroutit…

Před pár týdny jsme si s kamarádkou vyměňovali názory s kamarádkou též milovnicí s. y. a ona mi řekla, že L miloval Raita a Raito miloval L. Bylo to pro mě tak radostné že jsem si hned stáhla Death note live action a pobrečela jsem si nad tím jak L i Raito umřeli. A teď právě stahuji i Death Note… Hodně, hodně pomalu :-D. Je to opravdu kuriózní a strhující příběh.

6. Kakashime 2008-07-08 12:49

Mno podle mě , to skončilo špatně. Smrt Lighta nikdo neočekával , hlavně ne od Ryuka. A taky si myslim že kdyby bylo Death note pokračování tak to není ono zvlášť po smrti L. Taky se musim přiznat – jsem citlivka. Při Lightovo smrti i L, mno dobře ……i při Vatariho smrti sem brečela :D. Samozřejmě to bylo asi moje nej Anime.

7. omg 2008-08-04 18:24

OmG, musíte psát naprosté zakončení série do komentářů pod recenzí? Člověk se cítil docela bezpečně po konstruktivních komentářích a zakrytých spoilerech. Ale ono né, někdo se tím musel pochlubit. :D

Jo, moc Vám děkuji. :D

8. smetana 2008-11-18 21:37

Mno podle mě to skončilo špatně. Smrt Lighta nikdo neočekával, hlavně ne od Ryuka. Ten mu už od začátku tvrdil, že to bude on, kdo ho napíše do svého Desu Noto.

9. Acidburn 2008-12-26 01:27

Death Note je beze sporu jedním z nejlepších anime poslední doby (nepočítáme-li skvělý GitS: Stand Alone Complex). Zápletka je originální a pracuje s tezí “Co by, kdyby” opravdu dobře. Neobsahuje fillery a děj ubíhá svižným tempem, kvalitní animace, výborný hudební doprovod.

Co se týká hlavních postav, tak oba hlavní hrdinové jsou zhruba stejní – nicméně od jistého okamžiku jsem začal dvojku L a Watari nenávidět a přát jim oběma pomalou, bolestivou a ponižující smrt. Fanoušci Misy určitě ví proč. Raytou je sympaťák =)

Kde je ale problém? V celkovém rozvržení seriálu. Mám totiž neodbytný dojem, ještě potvrzený Director´s Cut verzí, že zjevení Mella a Near na scéně už je jen pokus, jak z dobrého seriálu vytřískat další prachy. Zatímco v prvních zhruba dvou třetinách seriálu do sebe vše zapadalo a hlavní souboj se odehrával především v myslích Raytoua a L, s nástupem onoho dua čmuchalů se z brilantního seriálu stává průměr, držící pohromadě jen za cenu neuvěřitelných myšlenkových pochodů a několika logických chyb, takže konec díky tomu nedává smysl. Už způsob, jakou rychlostí je Near schopen pokračovat ve vyšetřování, jak má ihned jediného podezřelého, na kterého se soustředí – děkuji pěkně, ale i Columbo postupoval logičtěji.

Takže, pokud nechcete ztrácet čas nastavovanou břečkou, skončíte 25. dílem. Pokud máte mangu a dost času, najdete si lepší konec tam. Pokud i tak chcete vidět Death Note po pěti letech, dodíváte se až do 37. dílu.

10. ja 2010-12-08 22:03

hele ta jeho snobenka toho kiry…ona fakt nakonci spacha sebevrazdu??…jestli jo tak mi ji je hrozne lito…byla jedna z mych oblibenych postav…hned po L…prosim odpovezte na email

11. Martin 2011-04-25 00:04

Nejprve musím říct, že Death note je jedno z nejlepších anime, co jsem kdy viděl, neli vůbec nejlepší.

Animace a vše kolem toho pro mě není zase tak důležité, ale každopádně mě to dobře sedí k ději i postavám…

Postavy, i když jsou dost schématické, jsou zajímavé a perfektní. Jasně, jsou tam klišé postavy jako: oddáný sluha, zamilovaná holka, která udělá pro svého vyvoleného úplně všechno, zásadový otec, který miluje rodinu a zároveň cítí povinnost k celému lidstvu skrze svou práci. Taky hodně vedlejší postavy dostávají šanci, jako v podstatě neschopný a hloupý Matsuda a zbytek vyšetřovatelů nebo Ray Pember a jeho snoubenka. Je to takový příjemné spestření a někdy i odlehčení dost napjatého příběhu. Postavy bohů smrti dost baví, ale i vnášejí odlišný životní postoj. Ryuk se chce jen trochu rozptýlit od svého zbytečného života a Rem si našla postání v ochraně Misy… I když některé postavy jsou absurdní a jiné zase dost nadsazené, tak jako celek dávají perfektní obrázek o celé společnosti.

Pokud jde o L a Kiru. Oba jsou v podstatě nemocní. Jejich charakter je zvláštní, pro mě je pochopitelnější ‘Light’, protože má svůj cíl a jde za ním a nic a nikdo ho nemůže zastavit. L je podle mě až moc zásadový. Stojí proti někomu, o kom neví, jak nebo čím dokáže zabíjet, a přesto když má podezřelého,tak ho jen sleduje…

Vůbec ty procenta podezření L. Vždyť měl za celou dobu jen jednoho podezřelého, no a potom Misu. Měl naprosto volnou ruku, mohl si dělat, co chtěl. Takže i kdyby si nebyl jistý, tak je měl oba popravit. Pravda by se nakonec ukázala. Nějaká zásada, že tak nejedná je absurdní. Vždyť už poprvé, co se objevil, místo něj zemřel nějaký vězeň. Měl být sice popraven, ale jestli má být L tak zásadový, tak by ani něco takového neměl udělat. Stejně jako mučení Misy. Buď toho je schopný a potom už ani poprava není vyloučená, nebo toho není schopný, ale potom by Kiru nikdy nedopadl.

A konečně příběh.
    Naprosto souhlasím, že anime mělo skončit se smrtí L. Near a Mello oproti němu byli ubozí, vždyť L jim Lighta naservíroval na stříbrném podnosu. I když na druhou stranu postava Mikamiho (právníka) byla dost dobrá a vůbec jeho zapojení, teda až na ten konec, bylo velmi dobře uděláno. Ten konec… To že Lighta zabije Ryuk jsem čekal od začátku, protože mu to sám řekl a taky to bylo na tom konci jediné správně. Mě se docela dost líbil (asi jako jediné) konec u filmu. L a Light umírají v podstatě nastejno. Ani se nedá přesně říct, kdo vyhrál a prohrál. I když přece jenom spíš vyhrál L, protože jeho cílem bylo dopadnout Kiru. Kdežto Light neměl za konečný cíl zabít L, ale stát se bohem… To se mi líbilo a tak nějak podobně mělo skončit i anime. I když se to dalo vymyslet ještě trochu jinak…

Zápory: Už od začátku je pro mě velký zápor určitá nelogičnost.
    Dobře, přijmu, že existuje bůh smrti, přijmu, že z nudy dá zápisník smrti člověku, dokonce přijmu i to, že ten člověk je jeden z nejchytřejších lidí na světě. Proč ne, je to anime. Do teď je všechno v pořádku. Ale potom přijde L a jeho vystoupení v televizi. Jestli je Light tak chytrý a všechno…, tak proč chce L zabít? Dobře, L ho chce chytit a popravit. Určitá obava je třeba na místě. Ale vždyť Kiru hledá celý svět a ne jenom policie, tak proč by měl někdo jako L mít větší šanci ho chytit? Light se nezachoval logicky a on měl L úplně a od začátku ignorovat. Nikdy by ho nemohl najít, kdyby z toho Light neudělal osobní záležitost. A dobře, i kdyby se nechal unést a přivedl L do Japonska. Nevadí, pořád má na výběr z desítek milionů lidí. Dobře, L ví, že Kira je student. Nevadí, pořád má miliony podezřelých. Dobře, Light vyčnívá svou inteligencí. Nejspíš by byl vyšetřéván, no a co? Kdyby L nepřivedl na to, že je blízký někomu z členů vyšetřování, tak by L nepovolal FBI. Light by nemusel zabít agenty. Mimmochodem on je vůbec nemusel zabít a nebyl důvod, proč je zabíjet. Kdyby je nechal žít, tak by L těžko dal do jeho pokoje kamery…
    Další nelogický tah je Misa. Měl ji od začátku ignorovat. Nakonec by jí došlo, že mluví s policií a zabíjela by jako Kira. Nebo se s ní měl spojit přes své oběti.

Přes to všechno je Death note moje dost oblíbené anime a když na něj koukám, tak prostě výše uvedené nedostatky lehce přejdu. Každý díl člověka vtáhne do děje a skoro ani nemá čas se zamyslet, jetsli teď postavy jednají zrovna nejlogičtěji.

Mimochodem, děj může být jednoduchý, ale ty použité prostředky a hlavně morální poselství a chování a jevy společnosti (silní jedinci a stádo tupých ovcí), to z tohoto počinu dělá něco vyjímečného. Něco, co se v jiném anime nebo třeba i manze těžko hledá.