Jakub Lhota – 2008-03-22

Appleseed Ex Machina Logo

Premiéra 20. října 2007
Formát Film
Režie Shinji Aramaki
Studio Digital Frontier

Představte si obrovskou skládku plnou toho nejrůznějšího haraburdí v němž se zrcadlí historie sci-fi a akčního žánru. Všechna tucetkrát viděná klišé, světy zachráněné v poslední sekundě před výbuchem, milostné trojúhelníky na pozadí lítých bitev, neúplatní klaďasové visící na stěnách dětských pokojů, technofobie a rozčarování nad stavem dnešní společnosti. Zkrátka oblíbené hřiště Shinji Aramakiho, kde spolu se svým týmem hrabe rezavou tyčí v hromadách recykláže a hledá kousky, jimiž by zaplnil svou děravou mozaiku. A nad tím vším shonem bdí vyčpělá legenda John Woo, celý oděn v khaki se safari kloboučkem na hlavě a párátkem v chrupu.

„Hlavně tam kluci nezapomeňte dát bílé holubice, spoustu zpomalovaček a výbuchů, to aby bylo jasné, že je to ode mě!“, zaporoučí si John.

Scénáristy Kiyoto Takeuchiho a Todda W. Russella druhý díl nezastihl zrovna ve vrcholné formě. Mohlo to být i docela zajímavé, neboť na scéně se díky Briareovu zranění z počáteční akce v kolínské katedrále objeví bioroid Tereus sestavený z jeho DNA. Deunan tak záhy musí řešit složité dilema, které eskaluje, když záhadný biovirus začne napadat kyborgy, ale i lidskou populaci Olympu. Naneštěstí jsou city a veškerá dramatičnost zahrány do potupného ofsajdu, takže zbydou jen trapně povrchní dialogy a prázdná CGI slupka.

Tím se dostávám k jedinému bodu, který oproti jedničce zaznamenal markantní zlepšení. Vizuální stránka totiž funguje skvěle když se střílí, okolí je lemováno záblesky explozí a ve vzduchu se sráží těžké bitevní obleky. Animace je díky technice motion capture plynulá a realistická, avšak stejně jako u Vexille selhává v mimice obličejů. Postavy už sice nevypadají jako igráčci, ale do lidských bytostí jim paradoxně chybí víc než většině jejich 2D kolegům. Nevýrazné hudbě scházejí až na Ryuchi Sakamota zvučnější jména. Paula Oakenfolda si holt urval Fumihiko Sori.

Abych se přiznal, tak jsem měl co dělat, abych snímek vůbec dokoukal. Tolik hluchých míst, nudy a nechtěně legračních momentů se pohromadě jen tak nevidí. Pokud je vědecko-fantastický žánr váš denní chleba, nemůže vás Appleseed Ex Machina absolutně ničím překvapit.

Hodnocení: 4/10

1. PepeeLopeez 2008-03-23 12:56

Z autorova psani jde poznat, ze film odsoudil uz pred tim nez se na nej zacal divat. Myslim si, ze tento akcni snimek jde minimalne zaradit do prumeru co se pribehu tyka a grafika je silne nadprumerna. Jedine co mi na provedeni vadilo byly nektere tvrdacke akcni “hUSA” hlasky. 4/10 je dost kruty odpis. To si tetno film nezaslouzi. Ono kdyz si da clovek zalezet, tak rozcupuje kazdy titul … na tom neni nic preborneho. 7/10 za me.

2. Caparso 2008-03-23 13:30

PepeeLopeez: Díky, konečně zase jednou pořádná zpětná vazba .-)

Může se zdát, že jsem byl ze začátku předpojat, ale já se na Ex Machina těšil! John Woo jako producent a solidní trailery poukazovaly na fakt, že to bude narozdíl od jedničky pořádná jízda. Jenže zatímco animace je mnohem lepší, příběh působí klišovitě a roztřístěně. Proč někdo dokáže z Masamuneho odkazu vytěžit zlato ryzí (Kenji Kamiyama a jeho GitS tým) a někdo jen kočičí?

Přitom Shirow Masamune je opravdový sci-fi vizionář a předpověděl věci, ke kterým se možná opravdu schyluje. Proto si myslím, že s jeho dílem je třeba zacházet sofistikovaněji a ne udělat popcornovou zábavu pro tupé amíky.

3. Aniky 2008-03-27 01:04

Dlho som sa netesil na anime-cko ako na Appleseed 2. Som sklamany, zase som doplatil na trailer, ten spravil opat zo zera hera. “Heroic bloodsheed, bullet-ballet king” John Woo sa so svojimi holubmi tlaci kde nema, Prada robi zo sexi hrdiniek vtipnu vlozku. A cyborg v kozenych nohaviciach, sexi zadockom a maskacovym trickom? To je hit novej sezony??? Animacia na jedna, prve suboje na jedna, a ostatne hodnotit ako zabavne!!! Ale smutne zabavne…

4. Milan Šimák 2008-03-27 01:19

Ja som sa pri tom tom filme kralovsky bavil. Myslim si ze komediu, ktora by tak sofistikovane parodovala klise celeho spektra zanrov a s citom si poziciavala od ostatnych velikanov filmu som nevidel uz davno. Ved aj samotny reziser je vesela kopa, ked povedal ze chcel urobit film na ktory by isla aj vasa sestra. Ja sice sestru nemam, ale ak by isla do kina na tak ubohu snusku balastu urazil by som jej hlavu. Ale nemozem byt taky prudky pretoze som sa na tom “filme” nasmial naozaj dosyta…a ukazte mi niekoho kto by si tie handry naozaj obliekal, ci uz su od Prady alebo nie.

5. Souxie 2008-05-21 00:02

Neviděla jsem první díl, tento na AF 08. Byla jsem natěšená jak nejvíc a celý film si užila, až po něm mi vlastně došlo že krom výborné grafiky byl děj vlastně o ničem. Díky tomu, že se vysílal až kolem desáté večer, v tu dobu už jsem min. 12 hodin čučela na plátno ve Scale, jsem se trochu ztrácela v efektech a také následných malých zápletkách, které dávaly dohromady onu pomyslnou skládačku ( nejspíš tam nějaká byla) a tu já nestihla zaznamenat. Ale souhlasím, že 4/10 je málo, já bych dala min. o 2 body víc .. :)

6. Vecchio 2008-05-21 14:18

Souxie: Takže podle Tebe se jedná o nadprůměrný počin na poli anime?

7. Souxie 2008-05-21 20:21

To netvrdím, nejsem žádný zběhlík v tomhle žánru, je to teprve můj první anime film, který jsem kdy viděla .. ano, neshlédla jsem dokonce ani jeden film FF. Proto soudím tak, jak jsem psala, takže mi nekažte tu moji prvotní nadšenost :)

8. Vecchio 2008-05-21 22:42

Souxie: Kazit nadšenost Ti rozhodně nechci! Spíš bych Ti rád dopřál ještě kvalitnější zážitek.

Z filmů bych Ti doporučil Toki wo Kakeru Shoujo, dále pak samozřejmě klasiky od Miyazakiho (např. Sen to Chihiro no kamikakushi, Majo no Takkyuubin). A nebo krátký film od Shinkaie – Hoshi no koe.